سرنوشت انسان و جهان در دوره ظهور
پیوند: http://www.askdin.com/thread32901-3.html#post566486
پرسش:
آیا انسان بعد از ظهور هم زندگی میکند؟ (اگر بله چه مدتی) . قیامت کی اتفاق می افتد و پس از قیامت سرنوشت کائنات چه میشود؟ بر اساس اعتقادات اسلامی (شیعی) پس از ظهور امام زمان (عج) چه رخداد هایی تا قبل از قیامت در انتظار بشر است.
آیا پایان دوره زندگی انسان مصادف با پایان جهان است؟
پاسخ:
انسان بعد از ظهور هم زندگی می کند اما اینکه مدت آن چقدر خواهد بود اطلاع نداریم ، آنچه در روایات ذکر فرموده اند این است که بعد از ظهور، رجعت صورت می گیرد و ائمه علیهم السلام امامت خواهند فرمود امّا درباره جزييات اين دوره طولاني مدت (که در روايات گفته شده هرکس نوه هزارم خويش را ميبيند و سيدالشهدا علیه السلام چنان عمر ميکنند که ابروهاي ايشان روي چشمهايشان ميافتد) نميتوان با قطعيت صحبت نمود. « أَوَّلُ مَنْ يَرْجِعُ إِلَى الدُّنْيَا الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع فَيَمْلِكُ حَتَّى يَسْقُطَ حَاجِبَاهُ عَلَى عَيْنَيْهِ مِنَ الْكِبَر »(1)
طبق آیه قرانی قیامت از جمله پدیده هایی است که زمان آن جز برای خداوند متعال معلوم نیست « يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي لا يُجَلِّيها لِوَقْتِها » (اعراف 187) از تو در باره قيامت مىپرسند [كه] وقوع آن چه وقت است؟ بگو: «علم آن، تنها نزد پروردگار من است. جز او [هيچ كس] آن را به موقع خود آشكار نمىگرداند .
مطلب دیگر اینکه: وقوع قیامت پایان دوره جهان و در نتیجه پایان دوره زندگی انسان هاست، وقوع قیامت طبق آیات و روایات متعدد مساوی است با نابودی و زیر و رو شدن جهان هستی و به عبارت دیگر پایان جهان مساوی است با پایان دوره زندگی انسان.
سرنوشت کائنات را خداوند سبحان در آیات قرآن کریم بیان می فرماید: :« يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ» (ابراهیم آیه 48) روزى كه زمين به غير اين زمين، و آسمانها [به غير اين آسمانها] مبدل گردد بعد از اینکه قیامت برپا شد همه انسان ها در پیش گاه عدل الهی حاضر شده و حساب رسی خواهند شد و افراد بهشتی به بهشت برین و افراد جهنمی به جهنم وارد می شود .
همچنین از آیات مبارکه سوره (حاقه 14) ،(مزمل 14) ، (طور 10)،(حاقه 14)، (واقعه 6و5)استفاده می شود که:
«این جهان به کلی در هم کوبیده میشود؛ زیرا انفجارهای عظیم و زلزلههای هولناک همه چیز را در هم میریزد و در هم میپیچد. سپس طرح تازهای ریخته میشود و جهان نوینی بر ویرانههای این جهان برپا میشود و رستاخیز انسانها در آن عالم جدید است»(2)
اما اگر منظور از پرسش این است که بعد از فروپاشی عالم ماده، آیا خداوند موجودات دیگری را خلق خواهد فرمود یا نه؟ جواب مثبت است روایات بسیاری از ائمه اطهار علیهم السلام وارد شده است که این عالم نه اولین است و نه آخرین بلکه هزار هزار عالم و آدم خلق و قیامتشان برپا شده.
امام باقر علیه السلام فرمود:
«ا تَظُنُّ أَنَّ اللَّهَ لَمْ يَخْلُقْ خَلْقاً سِوَاكُمْ بَلَى وَ اللَّهِ لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ أَلْفَ أَلْفِ آدَمٍ وَ أَلْفَ أَلْفِ عَالَمٍ وَ أَنْتَ وَ اللَّهِ فِي آخِرِ تِلْكَ الْعَوَالِم»
شاید در یابی که خداوند متعال غیر از شما بشری خلق نفرموده است؛ به خدا سوگند که او هزار هزار عالم و هزار هزار آدم آفریده و تودر آخر این عوالم هستی و آنها نیز آدم هستند(3)
«شماها شايد خيال كنيد كه وقتى قيامت شد و بدنهاى اهل بهشت با ارواحشان به بهشت رفتند و بدنهاى اهل جهنم با ارواحشان در آتش داخل شدند ديگر بساط خلقت برچيده شده، كسى در روى زمين او را بندگى نمىكند، و او خلقى را براى بندگى و توحيدش نمىآفريند؟ نه چنين نيست، بلكه به خداوند قسم كه او خلقى را بدون نر و مادهاى قبلى مىآفريند تا او را به يكتايى بپرستند و تعظيم كنند. و براى ايشان زمينى خلق مىكند تا بر پشت خود حملشان كند. و آسمانى خلق مىكند تا بر آنان سايه بيفكند، آيا مگر جز اين است كه خداى تعالى فرموده: « يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ» و نيز فرموده:« أَ فَعَيِينا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ» اين حديث با اندكى اختلاف در تفسير نور الثقلين، ج 2، ص 554، ح 135 به نقل از خصال شيخ صدوق آمده است. (4)
سوالی ممکن است در این زمینه مطرح می شود و آن این است که چرا برای موجودات قبلی قیامتی که در هم کوبنده جهان باشد بر پا نشده و برای نسل فعلی بر پا میشود؟
طبق روایات خداوند هزاران عالم را آفرید و قیامتشان برپا شد، این عالمی که ما هم اکنون در آن بسر میبریم اولین عالم نیست بلکه خداوند هزاران عالم را خلق فرموده و قیامتشان بر پا شده ، بدین معنی که بساط عوالم قبلی به کلی برچیده و عالمی دیگر با موجوداتی دیگر خلق شده است؛ چنانچه در روایات مختلفی بدین مطلب اشاره شده است ؛ به روایت زیر توجه بفرمایید:
«جابر بن يزيد، گفت: از امام پنجم تفسير قول خدا عز و جل را پرسيدم «آيا درمانده شديم به آفرينش نخست بلكه آنان هر روز در پوششى از آفرينشى تازهاند » (ق آیه 15) پاسخ فرمود: اى جابر تاويلش اينست كه چون خدا عز و جل اين خلق را پايان دهد و اين جهان را ؛ و اهل بهشت در بهشت جا كنند، و اهل دوزخ در دوزخ، خدا ی عز و جل جهانى غیر اين جهان از نور بيافريند، و عالمی نو به پا می کند بدون نر وماده ای ،که او را می پرستند و يگانه می شناسند، و زمينى جز اين زمين براى آنها بيافريند كه روى آن باشند، و آسمانى جز اين آسمان كه بر آنها سايه كند، شايد تو پندارى كه خدا ی عز و جلّ همانا اين يك جهان را آفريده، يا اينكه خدای عز و جل آدمى جز شما نيافريده، آرى به خدا قسم البته خدا ی تبارك و تعالى هزار هزار جهان و هزار هزار آدم (ابو البشر) آفريده و تو دنبال اين همه جهان و اين همه آدميانى. (5)
از این روایت و روایات مشابه این معلوم می شود قبل از این عالم خداوند عوالم دیگری را خلق فرموده و با برپایی قیامت آنها عوالم برچیده شده و از نو عالم دیگری خلق فرموده است ؛ عالمی که هم اکنون در آن هستیم نیز قیامتی دارد که بعد از برپایی قیامت کل عالم زیر و رو شده و عالمی دیگر خلق خواهد شد . لذا قیامتی که برای این عالم برپا خواهد شد هم شامل انسان های قبل از آدم علیه السلام و شامل انسان های بعد از حضرت آدم می شود ، اما قیامت عوالم قبل برپا شده است .
سوال دیگری که مطرح می شود این است که؛ آیا این سرنوشت محتوم تمام نسل انسان است و یا استثنائاتی در این بین وجود دارد؟ آیا امام مهدی عج در کرات دیگر نیز حکومت خواهند کرد؟
برخی روایات تصریح دارند به اینکه حضرت مهدی عج سوار بر مرکب هایی به آسمان ها سفرمی کند؛ امکان سفر به فضا از دیگر ویژگیهای حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) است؛ چنانکه امام باقر(ع) فرمود: «برای صاحب و سرور شما مهدی، آن وسیله سرکش ذخیره شده است. راوی گوید: «منظور از وسیله سرکش چیست؟» امام فرمود: «ابری است که در آن غرش رعد و شدت صاعقه یا برق است. او بر این وسیله سوار میشود. آگاه باشید! او به زودی بر ابرها سوار میشود و به آسمانها و زمینهای هفتگانه صعود میکند». (الاختصاص، ص199)
………………………………………….. …………………………………..
1.بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج53، ص 47
2. مکارم شیرازی، ناصر، پیام قرآن، ج 6، ص 40
3. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج54، ص: 337
4. به نقل از تفسیر المیزان ذیل آیه 48 سوره مبارکه ابراهیم (برای مطالعه بیشتر لینک زیر را ملاحظه بفرمایید: www.pasokhgoo.ir/node/719
5. عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: « سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ : « أَ فَعَيِينا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ » فَقَالَ يَا جَابِرُ تَأْوِيلُ ذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَفْنَى هَذَا الْخَلْقَ وَ هَذَا الْعَالَمَ وَ سَكَنَ أَهْلُ الْجَنَّةِ الْجَنَّةَ وَ أَهْلُ النَّارِ النَّارَ جَدَّدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَالَماً غَيْرَ هَذَا الْعَالَمِ وَ جَدَّدَ عَالَماً مِنْ غَيْرِ فُحُولَةٍ وَ لَا إِنَاثٍ يَعْبُدُونَهُ وَ يُوَحِّدُونَهُ وَ يَخْلُقُ لَهُمْ أَرْضاً غَيْرَ هَذِهِ الْأَرْضِ تَحْمِلُهُمْ وَ سَمَاءً غَيْرَ هَذِهِ السَّمَاءِ تُظِلُّهُمْ لَعَلَّكَ تَرَى أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّمَا خَلَقَ هَذَا الْعَالَمَ الْوَاحِدَ أَوْ تَرَى أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَخْلُقْ بَشَراً غَيْرَكُمْ بَلَى وَ اللَّهِ لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَلْفَ أَلْفِ عَالَمٍ وَ أَلْفَ أَلْفِ آدَمٍ وَ أَنْتَ فِي آخِرِ تِلْكَ الْعَوَالِمِ وَ أُولَئِكَ الْآدَمِيِّينَ »( بحار الانوار ، ج8 ، ص 375)