آیا اجازه تخریب مساجد اهل سنت داریم؟
پیوند: http://www.askdin.com/thread50826.html#post720727
1) چندی پیش خبری تحت عنوان تخریب مسجد اهل سنت تهران، در شبکه های ماهواره ای و مجازی معاند نظام جمهوری اسلامی منتشر گردید. انتشار این خبر در سطح وسیع آن، سبب گردید که ائمه ی جمعه و جماعات اهل سنت بدون آنکه در اصل ماجرا تحقیقی بنمایند، علت آنرا امری مذهبی تلقی نموده و نسبت به آن موضع گیری نمایند و از سوی دیگر چنین خبری موضوعی بسیار مناسب برای طرح در شبکه های ماهواره ای و مجازی معاند نظام جمهوری اسلامی ایران واقع گردید که در شهر تهران اهل سنت از داشتن هر گونه محلی برای انجام عبادات خود محروم هستند. اما واقع امر چیزی دیگر بود؛ زیرا چنین محلی از اساس مسجد نبود؛ بلکه ملکی مسکونی بود که توسط مالکین آن تغییر کاربری داده و تبدیل به نماز خانه شده بود؛ که شهرداری تهران نسبت به این تغییرات تذکر می دهد که بعد از عدم توجه مالکین، شهرداری قسمتهای تغییر یافته را تخریب می کند.
2) در اینجا ممکن است سوال گردد، آیا حاکم اسلامی می تواند حکم به تخریب مسجدی بدهد که محلی برای توطئه علیه امنیت جامعه ی اسلامی شده است؟ در پاسخ به این سوال می گوئیم: بر اساس آیه قرآن مسجدی که بنای آن بر اساس ضرار و ایجاد فتنه در میان جامعه ی اسلامی است؛ خراب می گردد؛ همچنان که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) چنین نمودند:«وَ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ كُفْراً وَ تَفْرِيقاً بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنا إِلاَّ الْحُسْنى وَ اللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ؛ لا تَقُمْ فِيهِ أَبَداً لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ»؛[1]و (گروهى ديگر از منافقان) كسانى هستند كه مسجدى براى ضربه زدن به اسلام و براى ترويج كفر و تفرقه افكنى ميان مؤمنان و كمين گاهى براى (مساعدت) به دشمنان ديرينه ى خدا و پيامبرش ساختند، و همواره سوگند مى خورند كه جز خير، قصدى نداريم! (ولى) خداوند گواهى مى دهد كه آنان دروغگويانند. هرگز در آن جا مايست، چرا كه مسجدى كه از روز نخستين بر پايه تقوا بنا شده، سزاوارتر است كه در آن [به نماز] ايستى. [و] در آن، مردانى اند كه دوست دارند خود را پاك سازند، و خدا كسانى را كه خواهان پاكى اند دوست مى دارد.
آيه ی شریفه، به داستان مسجد ضرار اشاره دارد كه منافقان به بهانه ى افراد ناتوان و بيمار يا روزهاى بارانى، در برابر مسجد قُبا مسجدى ساختند كه در واقع پايگاه تجمّع خودشان بود، و از پيامبراکرم(صلی الله علیه وآله) در آستانهى عزيمت به جنگ تبوك، خواستند آنجا نماز بخواند و افتتاح كند. بعد از مراجعت پيامبر(صلى اللَّه عليه و آله) از تبوك، آيه نازل شد و نيّت شومشان را بر ملاساخت که آنحضرت فرمان دادند مسجد را آتش بزنند و ويران كنند و محلّ آن را زبالهدان كنند.[2]
3) در صورتی که تاسیس و بنای مسجد بر اساس تقوا بوده باشد؛ اما بعد از آن محلی برای توطئه و فتنه گری علیه امنیت جامعه گردد؛ بدیهی است که همچون صورت اول نخواهد بود؛ زیرا دفع مفسده در این صورت، تنها به تخریب بنای مسجد محقق نمی گردد؛ بلکه به صور دیگری غیر از تخریب نیز میسر است؛ اما در صورتی که برطرف نمودن فتنه جز با تخریب مسجد میسر نگردد؛ حاکم اسلامی می تواند حکم به تخریب آن مکان را صادر نماید.
مرحوم امام خمینی در این رابطه می فرمایند:
«…حكومت، كه شعبه اى از ولايت مطلقه رسول اللَّه( صلى اللَّه عليه و آله و سلم) است، يكى از احكام اوليه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احكام فرعيه، حتى نماز و روزه و حج است. حاكم مى تواند مسجد يا منزلى را كه در مسير خيابان است خراب كند و پول منزل را به صاحبش رد كند. حاكم مىتواند مساجد را در موقع لزوم تعطيل كند؛ و مسجدى كه ضِرار باشد، در صورتى كه رفع بدون تخريب نشود، خراب كند. حكومت مىتواند قراردادهاى شرعى را كه خود با مردم بسته است، در موقعى كه آن قرارداد مخالف مصالح كشور و اسلام باشد، يكجانبه لغو كند. و مىتواند هر امرى را، چه عبادى و يا غير عبادى است كه جريان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامى كه چنين است جلوگيرى كند. حكومت مىتواند از حج، كه از فرايض مهم الهى است، در مواقعى كه مخالف صلاح كشور اسلامى دانست موقتاً جلوگيرى كند».[3]
موفق باشید.
[1] . سوره التوبة (9): آيات 107 -108.
[2] . تفسير نور، ج5، ص: 143.
[3] . صحيفه امام،ج20، ص451، نامه به آقای خامنه ای(تعيين حدود اختيارات حكومت اسلامى).